رفتن به محتوای اصلی
x

اولین مدرسه تابستانه مهندسی پزشکی

دانلود پوستر

دانلود برنامه

دسترسی به اطلاعات اولیه درباره مدرسه تابستانه

اولین مدرسه ی تابستانه ی مهندسی پزشکی اصفهان توسط مرکز مهارتهای تجهیزات پزشکی، و با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری، مرکز تحقیقات پردازش تصویر و سیگنال پزشکی و دانشکده ی فناوریهای نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با مشارکت دانشگاه آزاد نجف‌آباد و دانشگاه غیر انتفاعی راغب در تابستان 98 برگزار شد. هدف از اجرای این برنامه ارائه ی مطالب علمی و فنی مکمل برنامه ی درسی مهندسی پزشکی و برقراری ارتباط بین آموزه های تئوریک و فضای کار عملی برای دانشجویان بود.در این برنامه ۴۰ نفر از دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک دانشگاه آزاد نجف آباد، دانشگاه غیر انتفاعی راغب و دانشگاه اصفهان شرکت کردند. برنامه‌های مدرسه در ۱۱ روز و شامل سمینارهای علمی و فنی، میز گردهای تخصصی و بازدید از مراکز درمانی و شرکتهای تولیدی بود.

در طی این ۱۱ روز ۲۲ ساعت سمینار علمی، ۲ میزگرد با حضور شرکت های تولید کننده ی تجهیزات پزشکی، ۲ میزگرد در مورد آینده ی شغلی، ۳ ساعت کارگاه کارآفرینی، ۲ ساعت آموزش رزومه نویسی و جستجوی کار، ۳ بازدید صنعتی و ۵ تا بازدید بیمارستانی برگزارشد.سمینارهای علمی در موضوعات سیگنال های حیاتی، ایمپلنت های استخوانی، کالیبراسیون تجهیزات اندازه گیری، کنترل کیفیت تجهیزات پزشکی، تصویربرداری پزشکی، سیگنال های مغز و اعصاب، مهندسی پزشکی در بیمارستان ها، بیوانفورماتیک، روباتیک پزشکی، آینده ی بخش سلامت و مراقبت در منزل، سیستمهای درون بین پزشکی، راهبری تحت هدایت تصاویر پزشکی و آشنایی با تجهیزات چشم پزشکی ارائه شد.

ax

 

 

برنامه ی مدرسه ی تابستانه شامل ۳ بازدید از خطوط تولید و واحد های R&D شرکت های تولید کننده ی تجهیزات پزشکی بود و از خطوط  تولید مانیتورهای علایم حیاتی و ایمپلنت های استخوانی صاایران و خطوط تولید تخت های بیمارستانی، چراغ های معاینه و اتاق عمل و واحد تحقیق و توسعه ی پروژه ی شتاب دهنده ی خطی بهیار صنعت بازدید به عمل آمد.

ax

میزگردها با حضور ۲ شرکت تولید کننده ی تجهیزات پزشکی، شرکت مهندسی سلامت یار حکیم در حوزه ی تجهیزات مصرفی (زنان و گوارش) و شرکت کاوشگران طب خوارزمی در حوزه ی تجهیزات دستگاهی (هولتر مانیتور قلب) برای آشنایی شرکت کنندگان با فضای تولید برگزار شد.۲ میزگرد در مورد آینده ی شغلی مهندسی پزشکی برگزار شد که اولی درمورد فضای کاری در خارج از کشور با حضور ۵ نفر از افرادی که سابقه ی طولانی تحصیل و کار در کشورهای آمریکا، بلژیک، ترکیه، مالزی و فرانسه داشتند و دومی در مورد فضای کاری در داخل کشور با حضور مدیران معاونت تحقیقات و فناوری و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی استان اصفهان برگزار شد.   

برای آشنایی با فضای کارآفرینی شرکت کنندگان طی ۳ ساعت با روند شکل‌گیری مدل کسب و کار از یک ایده ی خام آشنا شدند و  طی روزهای بعد از آن در قالب ۸ گروه روی بوم مدل کسب و کار ۸ ایده در حوزه ی مهندسی پزشکی کار کردند.

 

ax

ax

در برگزاری سمینار ها و میزگردها ۵ نفر از پزشکان متخصص، ۹ نفر از کارشناسان شرکتهای تجهیزات پزشکی و ۱۶ نفر از استادان و پژوهشگران دانشگاه‌ها در حوزه های مهندسی سخنرانی کرده و دانش و تجربه ی خود را در اختیار شرکت کنندگان قرار دادند. به علاوه با حضور کارشناسانی از ۳ شرکت از واردکنندگان و توزیع کنندگان تجهیزات پزشکی سمینارهای تخصصی مفصل و دقیقی در مورد تجهیزات تصویربرداری، آندوسکوپی و چشم پزشکی ارائه شد.

یک فرصت طلایی که این برنامه در اختیار شرکت کنندگان گذاشت بازدید از ۵ بیمارستان بود. بخش MRI بیمارستان الزهرا (س)، بخشهای الکترومایوگرافی، EEG  و VEP بیمارستان کاشانی، بخشهای برنامه‌ریزی درمان و رادیوتراپی بیمارستان امید، بیمارستان میلاد، بخش آنژیو گرافی بیمارستان چمران، و بخش چشم پزشکی بیمارستان فیض مورد بازدید شرکت کنندگان در مدرسه ی تابستانه قرار گرفتند. در این بازدیدها پزشکان و مهندسینی که پذیرای شرکت کنندگان بودند در ارائه ی اطلاعات به ایشان از هیچ تلاشی فروگذار نبودند.

ax

در پایان برنامه‌ها یک امتحان علمی از مطالب مطرح شده برگزار شد که سه نفر از شرکت کنندگان به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند. همچنین ۳ بوم مدل کسب و کار برگزیده شدند که در صورت تمایل این گروهها به ادامه ی کار بر روی این ایده‌ها مرکز نوآوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

ax

 

 

دانلود فایل های ارائه شده:

۱      ۲       ۳       ۴       ۵       ۶       ۷       ۸        ۹        ۱۰